به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمید خلیلی مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اجرای بند ۲۲ ماده ۳ آییننامه سازمان بنادر و تبصره الحاقی مصوب ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری پایش و نظارت بر خط ساحلی و ساخت و سازهای دریایی بخش عمدهای از سواحل استانهای خوزستان، مازندران و گلستان توسط همکاران اداره کل مهندسی سواحل و بنادر در قالب نظارت عالیه بر عملکرد بنادر تابعه به انجام رسیده است.
تکلیف بنادر تابعه در مورد پایش کل خط ساحلی و ساخت و سازهای دریایی
وی افزود: بر اساس آییننامه اجرایی تبصره الحاقی بند ۲۲ ماده ۳ آییننامه سازمان، بنادر تابعه موظف هستند در چارچوب کارگروه بازرسی و مدیریت سواحل متشکل از نمایندگان یگان حفاظت و ادارات حقوقی، دریایی، ایمنی و حفاظت دریایی، بندری، تامین و مهندسی تجهیزات، مهندسی عمران و مهندسی سواحل و بنادر، حداقل چهار بار در سال، کل خط ساحلی و ساخت و سازهای دریایی محدوده حاکمیتی بندر را پایش کنند و ضمن نظارت بر انطباق ساخت و سازهای انجام شده دارای مجوز با مجوز اعطایی کمیته صدور مجوز سازههای دریایی، اقدامات حقوقی و قضایی لازم را از طریق یگان حفاظت و اداره حقوقی بندر، برای سازههای دریایی فاقد مجوز، انجام دهند.
میزان سازههای دریایی در شمال و جنوب کشور
مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس پایش زمینی، هوایی و استفاده از تصاویر ماهوارهای، تعداد ۸۴۶ سازه دریایی شناسایی شده است، اعلام کرد: ۱۳۷ سازه معادل ۱۶ درصد در خط ساحلی استانهای شمالی و ۷۰۹ سازه معادل ۸۴ درصد در خط ساحلی استانهای جنوبی و جزایر واقع شده است؛ همچنین ۷۳ درصد سازهها تحت مالکیت ارگانهای دولتی و ۲۷ درصد متعلق به بخش خصوصی است.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، خلیلی بیان کرد: با توجه به استقرار ۲ دستگاه جایروپلن(هواچرخ) سازمانی در فرودگاههای بوشهر و رشت، بخشی از بازدیدها توسط این جایروپلنها در خط ساحلی شمال و جنوب کشور به انجام رسیده است.